'Ik weet wat het is, studeren naast een drukke baan'

Aan 't woord - dinsdag, 23 maart 2021

'Ik weet wat het is, studeren naast een drukke baan'

Door Johannes van Bentum

Jantine Schrader werd onlangs benoemd als programmamanager voor de Master of Real Estate-opleiding (MRE). Zij vertelt over haar nieuwe functie, plannen en drijfveren: "Ik ben geen showmaster."

Wat doet een MRE-programmamanager eigenlijk?
"De afgelopen weken vooral kennismaken met MRE-studenten. Dat waren heel veel Teams-gesprekken, waar je onder normale omstandigheden met een koffiebeker in de hand in een pauze wat studenten zou aanspreken.

Als programmamanager ben ik eindverantwoordelijk voor de inhoud van alle programma's, de leerdoelen, de afwisseling in werkvormen, de keuze van docenten, het onderhouden van contacten. En ik ben een vraagbaak voor studenten."

Wat is het leukst?
"Alles, vooral de afwisseling. Die sprak mij in mijn vorige functie als programmamanager van de ASRE online-opleidingen al aan. Nu heb ik in plaats van veel korte opleidingen één focus, de tweejarige MRE. Bij ASRE online zag ik studenten vaak wel terug, maar dat is niet te vergelijken met de binding die een MRE'er met de ASRE heeft. Dat is een band voor het leven. Zelfs sterker dan die van een MSRE'er, zoals ik zelf ben. MRE'ers delen twee jaar lang lief en leed met elkaar."

De groep MRE'ers die deze zomer afstudeert, deelden een bijzondere omstandigheid: zij studeerden nog geen jaar, toen corona uitbrak. De epidemie zette onder andere een streep door de vaste studiereis naar New York, normaal een hoogtepunt in de studie. Schrader hoopt dat volgend jaar haar MRE-studenten weer de gebruikelijke studiereis kunnen maken.

Verder is echt alles leuk?
"Ja. Behalve misschien twintig essays lezen onder druk van een deadline. Maar ... vanochtend heb ik de eerste vijftien regels van zo'n essay gelezen. Ik merk nu dat ik zin heb ook de rest te lezen. Je moet er de tijd voor vinden, dat is de uitdaging"

Wat moet er veranderen?
Ik zal met een frisse blik kijken naar de manier waarop wij onderwijs geven en onderzoek doen. We willen studenten steeds meer digitale ondersteuning bieden, bijvoorbeeld met webcasts over uiteenlopende onderwerpen. Zodat wij in de collegezaal sneller kunnen overgaan tot de verdieping, toepassing in de praktijk en onderlinge discussie.

Binnen de opleiding willen wij meer aandacht geven aan disruptieve ontwikkelingen. In het MSRE-programma hebben wij daarvoor Master Challenges. Daar moeten wij binnen de MRE ook iets mee. Het gaat om grote strategische vraagstukken en de vraag hoe je een organisatie zover krijgt op een nieuwe manier te werken.

De coronacrisis heeft ons laten zien hoe adaptief mensen zijn, als het écht moet. Traditioneel is de veranderingsbereidheid in de vastgoedsector niet zo groot. Daar draagt een fiscaal beleggingsregime als de FBI ook niet aan bij, doordat het beleggers letterlijk op afstand houdt. Als je je niet mag bemoeien met de stenen waarin je belegt, kun je ook geen nauwe band met je huurder opbouwen. Dan ben je eigenlijk niet aan het ondernemen."

Je komt zelf uit het vastgoed. Aan welke ervaring heb je het meest?
"Het totaalplaatje. Ik heb bij een belegger en een bank gewerkt, bij beide in een onderzoeksrol. Daardoor heb ik altijd vrijuit met collega's kunnen praten, zonder dat het gevoelig lag. Doordat ik in die tijd zelf de MSRE-opleiding deed, weet ik wat het voor studenten betekent twintig uur per week te studeren naast een drukke baan en een gezin.

Mijn ervaring als onderzoeker helpt bij het company research paper, waaraan de jaargang 2019-2021 net is begonnen. Onderzoek ligt mij na aan het hart, bij de kennismaking met studenten ging het ook telkens over ideeën voor hun scriptie. Het is een spannend traject en een inspiratiebron voor het onderwijsprogramma.

Veel studenten besluiten meer te doen dan braaf een regressie te draaien, maar werken met experimenten of gaan backcasten. Dat zijn scripties waarnaar ik nu al uitkijk. Het daagt ons ook als instituut uit om studenten daarin goed te begeleiden."

Waarin verschil je van je voorganger Wim van der Post?
"Geen idee, Wim is Wim. Ik ben geen showmaster. Maar net als hij word ik ondersteund door mijn sidekicks: studieadviseur Nynke Wagenaar en onderwijscoördinatoren Nienke Ebbens en Wendy Bult. En ook onderwijsmanager Saskya de Brieder is een belangrijke partner in crime."

Hoe past deze stap in je eigen carrièreplan?
"Ik denk nooit over de toekomst in termen van vijf of tien jaar. Ik wil iets doen waarvan ik blij word. Na het afgelopen jaar besef ik hoe belangrijk het is om te genieten van wat er nu is."